Primum vivere…
Al davant, just al davant de casa hi tinc un restaurant. Un
restaurant que gaudeix d’un èxit moderat, no rutilant, satisfactori.
Aquesta circumstància, per bé o per mal, altera notablement l’acústica
d’un carrer que, tot i estar situat al centre de la ciutat, presenta —de
dia— una tranquil·litat acceptable. De fet, aquesta calma relativa
només es veu enterbolida pel trafeguejar diari —i no sempre inofensiu—
de tres o quatre comerços veïns i pel brogit, avorrit però ja gairebé
assimilat, que fan els motors dels vehicles quan enfilen carrer amunt.
A les hores punta, però, és quan més augmenta el rebombori i la
xerrameca, sobretot després dels dinars i sopars del cap de setmana.
L’estretor del carrer s’alia amb aquesta revolució sorollosa i acull de
bon grat els decibels, amplificant-los. Se succeeixen les desfilades de
grups de gent que van sortint, satisfetes, del restaurant. Un cop a la
fresca i atès ja el punt culminant del panxacontentisme, cap mena de
discreció no els priva de formar, en un to de veu relaxat, improvisades
tertúlies desacomplexadament banals.
És extraordinari observar fins a quin punt un bon àpat muta l’ànim de
les persones. La perspectiva vital amb què hom es disposa a encarar el
món pot fer un tomb de 180 graus, almenys durant l’estona estrictament
postconvival, fins que la digestió —hiperrealista procés somàtic— ho
acaba posant tot al seu lloc, no només els aliments, sinó també els
sentiments que han pres una volada lleugerament eufòrica. Dels
restaurants —dels bons restaurants, s’entén— si tot va com ha d’anar,
hom en surt reconfortat i elevat a un estadi superior de beatitud. La
persona que hi entra ja no serà exactamant la mateixa al sortir-ne; serà
inevitablement algú amb un millor humor. Crec que aquesta és una
qualitat, respectabilíssima, que no se’ls pot negar, als restaurants.
I si bé és cert que quan abandonem aquests locals ho fem amb
l’estómac una mica més farcit, no és menys cert que, paradoxalment, ens
envaeix una sensació propera —presumeixo— a la levitació. En aixecar-nos
de la taula notem el nostre organisme tocat d’una mena d’ingravidesa
que ens fa caminar talment com si suréssim dos o tres dits per sobre el
nivell del terra. Aquests dos o tres dits de cel són, doncs, la
sublimació quintaessencial que s’activa en el metabolisme d’aquelles
persones que han menjat —i begut— com Déu mana.
…deinde philosophari.
El moment de sortir del restaurant convida, com quasi cap altre, a la
passejada, a exercir amb predisposició absoluta l’ofici decadent del flâneur.
Aprofitant que el poder d’absorció de l’entorn és ara més acusat i el
camp visual més elevat, hom fixa l’atenció en coses que fins aleshores
potser li havien passat desapercebudes per causa de l’ajupiment
quotidià: la forma característica d’un balcó, aquella imatge religiosa
encaixonada en un xamfrà, les línies curioses d’una façana o qualsevol
altre detall arquitectònicament singular. Ja va deixar dit Balzac que la
flânerie és una «gastronomia per als ulls».
Per a dur a terme aquesta activitat és indispensabe no tenir res que
fer. L'absència d’apressament es fa palesa en la postura típica del flâneur:
mans a les butxaques o bé al darrere, encontrant-se a la part inferior
de l’esquena (sempre que no es faci ús del bastó), cos lleugerament
inclinat cap enrere i mirada enlaire. Aquest darrer detall és
importantíssim, perquè, segons sembla, hi ha al món dues classes de
badocs: els que miren amunt i els que miren avall. Ara ens referíem
només als primers, perquè la gent que surt dels restaurants disposada a
badar ho sol fer —en la immensa majoria de casos— mirant cap amunt.
Josep Pla, gran expert en aquesta matèria, afirmava que els badocs més
autèntics, però, són els altres:
Els badocs més importants, més absoluts, més químicament purs, són els que baden mirant a terra.
(El quadern gris)
No voldria entrar ara en un debat sobre què és en si mateix fer el
badoc, quines menes badoc hi ha i la importància que té cada una. Només
apuntaré que el fet de mirar cap amunt denota una certa dispersió,
mentre que fer-ho cap avall implica concentració (efectiva o no); i que
en els badocs més recalcitrants aquestes inclinacions són assumides amb
totes les conseqüències (cops de cap contra faroles inclosos). Uns —els
que baden cap a dalt— semblen més aviat desvagats i tendeixen a la
distracció o fins i tot a l’alienació; la curiositat sense objecte
definit és el seu motor. Els altres —els que baden cap a baix— semblen
més aqueferats, tenen pressa sense motiu i tendeixen al capficament; es
mouen entre la introspecció i el tràfec.
Amb tot, crec que Pla té raó i que els que miren cap a terra són
potser la branca més radicalment badoca, el sector més dur d’allò que
podríem anomenar la corrent del badoquisme. I ho són, penso,
per aquesta simple raó: perquè per a exercir tal funció no requereixen
cap mena d’estímul visual provinent de l’exterior. És un badoquisme de
portes endins; un ésser, en fi, intrínsecament badoc, quasi pecuari (natura prona).
Això no vol dir que, portades fins a l’extrem, tant una com l’altra
manera de fer el badoc no esdevinguin a vegades expressions d’un mateix
coqueteig amb l’oradura.
Però ens hem desviat del tema. Volíem dir que la majoria de gent
participa d’aquests estats només de manera tangencial. I sovint, és en
el moment de satisfacció transitòria que experimentem després d’un bon
àpat quan ens sentim més impel·lits a deixar-nos endur per la passejada.
Una passejada que, d’una banda, inclou la possibilitat d’exercir-la en
companyia, ja sigui en parella o en grup. Això certament pot ser un
obstacle per a la irrupció de la badada i, a més, l’allunya d’una de les
característiques bàsiques de la flânerie: l'individualisme.
Una conversa, encara que sigui en el grau més elemental i mecànic,
distreu de la distracció —per dir-ho d’alguna manera. Però d’altra
banda, si la badada és autèntica i, a sobre, practicada en grup,
l’espectacle aleshores adquireix una major potència escènica i resulta
encara més formidable.
[Article publicat a Anoiadiari: http://anoiadiari.cat/11-3/-85/ ]



Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada